REVIEW: Tawaran Kanada kepada Rohingya


Sabtu, 10/11/18,Utusan Online

Tawaran Kanada kepada Rohingya


Hri ini aq terbaca sebuah artikel di laman Utusan Online. Artikel itu berkisarkan tentang umat Islam Rohingya yang ditawarkan untuk menetap di negara Kanada. Penempatan itu ditawarkan sendiri oleh pihak Kanada dalam usaha menyelesaikan isu pelarian Rohingya yg masih belum ada noktahnya. Bagiku, usaha ini harus di pantau agar pelarian Rohingya ini kekal terjamin keselamatan mereka. Tidak aq nafikan bahawa menetap di bumi Kanada mempunyai banyak manfaatnya kerana negaranya yang luas dan penduduknya yang kurang di negara tersebut.



Antara kelebihan menetap di negara Kanada ialah dakwah dpt dilakukan kepada penduduk sekitar. Islam dpt diperkenalkan melalui warga Rohingya yg ingin membina kehidupan di sana. Namun, terdapat juga kebimbangan dlm menempatkan mereka di negara yg majoritinya bukan beragama Islam. Apa yg aq bimbangkan adalah mereka terpengaruh dgn seruan utk keluar daripada agama Islam atau gaya hidup masyarakat di sana yg sedikit sebanyak melanggar syariat Islam.

Jadi, antara perkara yg boleh kita lakukan ialah memperhalusi usaha ini dgn menghantar pasukan pemantau yg adil utk memerhatikan kelansungan hidup etnik Rohingya. Setelah dipantau dlm suatu tempoh yg bersesuaian, barulah kita dpt bersetuju utk mereka berhijrah di bumi Amerika Utara tersebut.

Apa yg paling penting ialah nasib saudara Rohingya kita terbela tanpa sebarang helah dan kita doakan serta menyumbang apa yg kita mampu…semoga dgn nya kita dpt terus memajukan umat manusia khususnya umat Islam yg tercinta.



Comments

Popular Posts